Lotus - Historie

30. června 2007 v 19:31 |  Atlas aut
Společnost Lotus založil Collin Chapman, celým jménem Collin Anthony Bruce Chapman (proto CABC ve znaku Lotus). Collin jako mladý student strojírenství kreslil své první návrhy doma na stole v kuchyni. Později jeho manželku Hazel tyto kreace natolik uchvátily, že svého partnera přesvědčila, aby se pustil do stavby alespoň několika vozů.

Tak vznikla společnost Lotus, později rozdělená na Lotus Cars a Lotus Engineering, jež se zabívá jak tvorbou vozů, tak i tvoří a vynalézá různé vychytávky pro vozy snad všech větších světových automobilek, např. vůz Opel Speedster, podvozek a motor Corvetty, dokonce i části pro tank. Ale zpět k vozům Lotus. První Chapmanem vyráběný byl Lotus mark 6, ale první naplno sériově vyráběný byl Lotus Seven, jímž se firma proslavila. Poté následoval slavný Elite, který byl úspěšný na závodech. Lotus byl ještě donedávna znám svými závodními vozy a formulemi, jež sbíraly vavříny snad ve všech kategoriích, od nižších podniků až po F1. V Lotusu závodili mj. i Clark a Senna. Od r.1962 se pak vyráběly vozy Elan a Elan+2, které byly velmi oblíbeny a počtem 12000 vyrobených vozů katapultovaly společnost Lotus po bok velkých světových výrobců sportovních automobilů. V roce 1969 vznikl typ Europa, původně určen jako sportovní vůz za přijatelnou cenu, ale po výměně motoru z Renaultu 16 za motor Cosworth se velmi prodražil. V roce 1974 se objevil první prototyp Esprita, který se s většími či menšími úspěchy vyrábí dodnes. V době Esprita taká vznikly vozy Elite S1, Eclat a Excel. V r. 1991 se objevil dvoumístný roadster Elan M100, ale díky celosvětové recesi se ho prodalo velice málo a Lotus se dostal do finančních potíží.Poté byl zakoupen koncernem General Motors, později ho koupila Buggatti a dnes ho vlastní Proton, pod jehož křídly se Lotusu daří velmi dobře. Dnes ve výrobním programu Lotusu zůstal Esprit, přibyl Elise, jež Lotuse dostal z krize a nově též 340r. Z připravován je Lotus M 250, který má zaplácnout mezeru mezi Elisem a Espritem. Tržby Lotusu se v posledních letech zdvojnásobily v přepočtu na 550 miliónů korun. Blýská se mu na lepší časy.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama