Únor 2008

Závody F1 s nejslabší a nejsilnější účastí

24. února 2008 v 13:56 Zajímavosti F1
Zatímco třeba v nejprestižnější třídě NASCAR - nazývané od letoška Sprint Cup - se v kvalifikaci vozy perou o 43 startovních míst, v zahajovacím závodě světového šampionátu v Melbourne se bude startovní pole tradičně skládat z 22 vozů. Sežene-li Super Aguri patřičný obolus. Ne vždycky tomu ale takhle bylo.

V GP Německa 1954 startovalo například 34 vozů a ve všech ročnících 500 mil Indianapolisu třiatřicet. Přes třicet jich bylo ale také v Monze při italské GP 1961 (32), v britské GP v Silverstone v roce 1952 (31), v Nivelles při Velké ceně Belgie 1974 (31) a ve Watkins Glen při GP USA 1972 (31).

Nejmenší startovní pole naopak vyjelo do GP USA 2005 v Indianapolisu (šest), protože vozy obuté do pneumatik Michelin se po zaváděcím kole vrátily do boxů. Pouze deset vozů startovalo také v GP Argentiny 1958, která vynikla ohromným vedrem a 13 vozů na startu se dalo napočítat hned v pěti závodech: v GP Francie 1969 na okruhu Clermont-Ferrand, v belgických GP ve Spa v letech 1951 a 1955, v GP Argentiny 1956 a také v GP Španělska 1968 v Jaramě. V prvním závodě, v němž se vůz Lotus oblékl do barev cigaretové značky a odstartoval tím éru sponzorů...

A během kterých závodů zažila F1 nejvíc odpadlíků?
V USA: pětadvacet v 500 mil Indy 1951. Ovšem 21 jich odpadlo i v jihoafrické GP 1993 v Kyalami a 20 v GP Itálie 1961, britské GP 1975 a GP San Marina 1986. Před koncem prvního kola zatím nejvíc jezdců odpadlo v GP Německa 1994 - jedenáct. Mimochodem jezdci, kteří během prvního kola dokázali v závodech vypadnout více než desetkrát, byli v historii hned dva: Andrea de Cesaris (jedenáctkrát) a Patrick Tambay (desetkrát)...

V USA zažili i nejvíc jezdců odmávnutých v cíli. V Indianapolis 1950 jich totiž bylo 24, na klasickém okruhu F1 pak při britské GP v Silverstone v roce 1952. Tehdy jich cílem projelo 22. A nejméně jezdců v cíli? Samozřejmě v GP Monaka v roce 1966, kdy startér v cíli odmávl jen čtyři vozy: tři monoposty BRM (Stewart, Hill a Bondurant) a také rudá vůz Ferrari Lorenzo Bandiniho. Totéž se opakovalo i o 30 let později, kdy pod šachovnicovou vlajkou projely dokonce v Monte Carlu vozy jen tři (Panis, Coulthard a Herbert). Nakonec byl ale klasifikován i Frentzen, který tou dobou stál se Sauberem v depu. Snad nás něco takového letos nepotká...
Zdroj: F1Sports
Foto: Hoch-Zwei

Přehled změn v pravidlech pro sezónu 2008

22. února 2008 v 8:46 Zajímavosti F1
Formule 1 se řídí pravidly, která se každý rok mění, jinak tomu není ani v roce 2008. Regule, podle kterých se musí chovat všichni účastníci, jsou tvořeny třemi základními dokumenty, které publikuje Mezinárodní automobilová federace. Jedná se především o Technické regule a Sportovní regule.

Jak z jejich názvu vyplývá, ty první určují vše, co se týče techniky, jako např. rozměry vozu, specifikaci motoru, povolené materiály, aerodynamiku, atd. Sportovní regule stanoví například formát závodního víkendu, výjezdy safety caru na trať, body za umístění v cíli, způsob práce traťových komisařů, atd.

Třetím dokumentem je Mezinárodní sportovní kodex, který má obecnější povahu a řídí se jím i všechny ostatní soutěže, které se jezdí pod vlajkou FIA. Ten popisuje fungování automobilových soutěží, kompetence jednotlivých orgánů, pravidla pro závodní tratě, udělování trestů, odvolání, atd.

Sportovní a technické regule F1 jsou normy nadřazené, takže Sportovní kodex přichází na řadu, až když nelze danou záležitost řešit podle prvních dvou norem, což byl třeba případ loňského Nürburgringu, když jsme hledali odpověď, jak mají traťoví komisaři postupovat při odstraňování vozů, které uvízly v únikové zóně.

V tomto článku se podíváme na změny, které nastaly v Technických a Sportovních regulích 2008.

Technické regule

Motory
Technické regule, článek5; Sportovní regule, článek 28.5
"Stejně jako v roce 2007 mohou být v šampionátu 2008 použity pouze homologované (schválené FIA) motory. V této sezóně byl rozsah homologace rozšířen a obsahuje všechny části z článků 5.4 a 5.17 Technických regulí. Položky z článku 5.17 mohou být vyměněny bez penalizace, ale pouze za díly identické konstrukce. Doba homologace motorů bude pravděpodobně pět let a soutěžící budou moci provést svoji první výměnu motoru bez penalizace na startovním roštu. Nicméně, tato výměna může být provedena pouze v případě skutečného selhání motoru."

Komentář: FIA přistoupila k rozšíření rámce zmrazených dílů motorů. V loňské sezóně nesměly týmy vyvíjet motor, ale některá periferní zařízení ano, například palivové čerpadlo. Letos už nebude možné ani to.

Motory musí stejně jako v předchozích letech vydržet dva závodní víkendy. V případě dřívější výměny je jezdec penalizován. Za každou dřívější výměnu motoru před kvalifikací je jezdec penalizován deseti místy na startovním roštu, pokud dojde k výměně po kvalifikaci, znamená to automaticky konec startovního roštu. Týmy zároveň získaly určitou amnestii na první výměnu motoru v sezóně, ta se v případě skutečného selhání pohonné jednotky obejde bez trestu.

Kompletní seznam zmíněných dílů, které je možné vyměnit bez penalizace je uveden v technických regulích, patří mezi ně spojka, ECU, palivové a olejové filtry, výfuky, kabely aj. Pokud výměna některého z těchto dílů vyžaduje porušení pečetí FIA, může tak být učiněno pouze pod dozorem technického delegáta FIA.

ECU (elektronická řídící jednotka) a elektronické pomůcky řízení
Technické regule, článek 8.2
"Všechny komponenty motoru a převodovky, včetně spojky, diferenciálu a přidružených zařízení musí být řízeny elektronickou řídící jednotkou (ECU), která byla vyrobena FIA určeným dodavatelem a ve specifikaci určenou FIA. ECU může být použita pouze se softwarem schváleným FIA a může být propojena se senzory a ostatními zařízeními jen způsobem, který určí FIA."

Komentář: V minulosti měly týmy ve svých vozech ECU od různých výrobců, např. Magneti Marelli, které si nechávaly na zakázku přizpůsobit svým potřebám. V rámci snižování nákladů a možnosti kontroly FIA zavedla standardizovanou ECU, která je pro všechny týmy stejná. Výběrové řízení na dodávku nových ECU vyhrála společná nabídka Microsoftu a McLaren Electornic Systems.

Podle Renaultu má nová ECU o polovinu menší výkon, než jednotka Magneti Marelli Step 11, kterou používal loni. Velikost paměti je pouze čtvrtinová, váha stoupla o 35 procent. Komplet standardizované ECU se skládá z šesti jednotek.

Hlavním dopadem je odstranění elektronických pomůcek řízení, jezdci nejvíce pocítí absenci kontroly trakce a systému pro brzdění motorem. Inženýři Renaultu odhadují zpomalení kvůli ztrátě těchto asistentů na 0,4 sekundy na kolo. Na druhé straně by se měly více projevit schopnosti jednotlivých jezdců, mohlo by se častěji chybovat a v důsledku toho i předjíždět.

Prvky kokpitu pro ochranu hlavy jezdce
Technické regule, článek 13.1.1
"Upravený vstup do kokpitu poskytuje v roce 2008 jezdci větší boční ochranu hlavy ve srovnání s designem z roku 2007. Horní hrana boku šasi je nyní 655 mm nad referenční úrovní (zhruba o 20 mm výše než tomu bylo v nejvyšším bodě v roce 2007) a tuto maximální výšku má v délce 270 mm. Výsledkem je lepší ochrana než v minulých letech."

Komentář: Tuto změnu iniciovala nehoda Davida Coultharda a Alexe Wurze v Grand Prix Austrálie 2007. Skotský pilot přelétl se svým Red Bullem jen několik centimetrů před hlavou Alex Wurze ve Williamsu. Nehoda se obešla bez následků, ale všichni si uvědomili, že k tragédii scházelo jen málo. Aby byla jezdcova hlava lépe chráněna proti tomuto typu nehod, došlo ke zvýšení bočních stran kokpitu.

Povolené materiály
Technické regule, článek 15.1
"Seznam povolených materiálů se nachází v příloze těchto regulí."

Komentář: Omezení materiálů v roce 2008 stanoví, které mohou být použity pro stavbu vozů Formule 1. Byly zakázány některé exotické materiály, které používaly v malém množství některé týmy. Jedná se o další krok v oblasti snižování nákladů.

Palivo
Technické regule, článek 19.4.5
"Minimálně 5,75 % paliva musí být ze složek derivovaných z biologických zdrojů."

Komentář: Palivo je ve Formuli 1 přísně regulováno od roku 1993, kdy FIA nařídila používání bezolovnatého paliva, aby byla splněna norma Euro 95, která byla vytvořena pro silniční vozy. Před rokem 1993 spalovaly vozy F1 kvůli maximálnímu výkonu olovnaté palivo s vysokými oktanovými čísly. Nařízení o používání ´běžného´ paliva FIA potřebovala, aby mohla dále anticipovat legislativu pro silniční vozy. Povinné procento bio složky v palivu bude v silničním provozu platit od roku 2010.

Sportovní regule

Testování
Sportovní regule, článek 22.1
"Za testování se považují veškeré jízdy soutěžících v šampionátu s následujícími výjimkami:
a) promoční nebo předváděcí akce s použitím pneumatik, které poskytne dodavatel zvlášť pro tento účel;
b) tréninky mladých jezdců, jako jsou ti, kteří nenastoupili do žádného závodu šampionátu F1 v posledních 24 měsících a zároveň netestovali ve voze F1 více než 4 dny za stejné období."

Komentář: Vyjmutí testování mladých jezdců z celkového omezení testovacích kilometrů odstraní jednu z překážek pro nové piloty, kteří chtějí do Formule 1. Loni bylo omezení testování absolutní a týmy raději využily veškeré kilometry pro vývoj svých vozů, než aby daly příležitost mladým talentům.

Náhradní vozy
Sportovní regule, Článek 28.1
"Každý soutěžící může mít po dobu celého závodního víkendu k dispozici maximálně dva vozy. Jakýkoliv částečně sestavený kokpit bude považován za vůz, pokud bude doplněn motorem, předním zavěšením, karoserií, chladiči, nádržemi na olej nebo výměníky tepla."

Komentář: Toto pravidlo znamená zákaz náhradních vozů. Je to další opatření v rámci snižování nákladů a tlaku na zvýšenou spolehlivost komponent vozu. Týmy si pravděpodobně budou vozit na závody jen tři šasi, ve srovnání s loňskými čtyřmi. Jak z pravidel vyplývá, to třetí musí být rozloženo na náhradní díly, jinak bude považováno za vůz.

Životnost převodovky
Sportovní regule, článek 28.6
"a) Žádný jezdec nesmí použít více než jednu převodovku na čtyři závody, kterých se jeho tým účastní. Pokud jezdec použije náhradní převodovku, ztratí pět míst na startovním roštu závodu pokaždé, když dojde k výměně převodovky. Pokud jezdec závod dokončí, převodovka musí zůstat ve voze další tři závody. Každý jezdec, který nedokončí první, druhý nebo třetí ze čtyř závodů z důvodů, které jsou mimo kontrolu týmu nebo jezdce, může nastoupit do dalšího závodu s jinou převodovkou, aniž by mu byla udělena penalizace."
b) Během druhého, třetího a čtvrtého závodu mohou být pečeti (na převodovce) jednou porušeny, pod dozorem, v jakoukoliv dobu před začátkem kvalifikace a to pouze z důvodu změny převodových poměrů nebo výměny ozubených kol (kromě posledních nebo redukčních převodů). Převodové poměry a ozubená kola (kromě posledních a redukčních převodů) mohou být také vyměněny za jiné, které mají identickou specifikaci a to pod dozorem a za předpokladu, že technický delegát FIA uzná evidentní fyzické poškození dotčených dílů. Takové výměny se nesmějí dít systematicky."

Komentář: Od roku 2004 se prodlužovala životnost motorů, které musí nyní vydržet dva závody. Stejný princip byl aplikován na převodovky, které musejí vydržet čtyři závody. Stejně jako v případě motorů se ovšem pod pojmem závod skrývá pouze část závodního víkendu, tedy sobota a neděle. Páteční tréninky se do životnosti motorů ani převodovek nepočítají, týmy použijí v 1. a 2. volném tréninku jiné. Jednou za víkend může tým změnit převodové poměry, aby je nastavil podle požadavků daného okruhu."

Tankování paliva po kvalifikaci
Sportovní regule, článek 29.1
"V době mezi začátkem třetí části kvalifikace a začátkem závodu nesmí být dotankováno ani odebráno palivo z žádného vozu, který je oprávněný účastnit se třetí části kvalifikace... "

Komentář: V loňské sezóně si všichni piloti, kteří postoupili do třetí části kvalifikace dotankovali do svých vozů množství paliva, s kterým chtěli nastoupit do závodu. Palivo, které podle pravidel spálili v třetí části kvalifikace jim bylo na jejím konci dotankováno. Letos tomu již tak nebude. To týmy pravděpodobně povede ke zkrácení prvního závodního stintu.

Formát kvalifikace
Sportovní regule, Článek 33
Kvalifikace se pojede jako vždy den před závodem mezi 14:00 a 15:00 hod v tomto složení:

a) Q1 - 14:00 až 14:20 - na trati budou všechny vozy, 6 nejpomalejších bude vyřazeno a zbývajícím budou vymazány časy.

b) Q2 - 14:27 - 14:42 - na trati bude 16 vozů, 6 nejpomalejších bude vyřazeno a zbývajícím budou vymazány časy.

c) Q3 - 14:50 - 15:00 - zbývajících 10 vozů bude bojovat o pole position.

Komentář: Hlavním důvodem pro zkrácení třetí části kvalifikace na 10 minut bylo omezení spalování paliva. V minulosti jezdci většinu závěrečné části kroužili na okruhu a spalovali palivo, aby měli pro závěrečné pokusy o nejrychlejší čas co nejlehčí vozy. Toto nezáživné kroužení by mělo zmizet jednak díky zkrácené poslední části, ale také z toho důvodu, že se již nebude prvním deseti pilotům spálené palivo vracet.
Zdroj: Formula1, F1Sports

Tratě F1, na nichž umíralo nejvíce jezdců

19. února 2008 v 9:56 Zajímavosti F1
Tratě F1, na nichž umíralo nejvíce jezdců
Dvaapůlmílový ovál v hlavním městě amerického státu Indiana, na kterém se závodí už od roku 1909, je závodní tratí, která si vyžádala ve své historii mezi závodníky nejvíc obětí. Dodnes už na ní totiž zahynulo 56 jezdců či závodících mechaniků. A svou pověst nenechala usnout ani během oněch 11 let, kdy byl součástí světového šampionátu i tamní nejslavnější závod - 500 mil Indy. Tedy v letech 1950 až 1960.

Jestliže dosud se totiž na 19 různých tratích během samotných závodních víkendů F1 zabilo (nebo na následky nehody později v nemocnici zemřelo) 30 pilotů (další o život přišli během testování), tak právě v Indianapolisu jich zatím bylo nejvíc. Celkem šest: v samotném závodě F1 tam zahynuli Carl Scarborough (1953), Bill Vukovich (1955) a Pat O´Connor (1958), během kvalifikačních tréninků, které k tamnímu závodu patří, pak Chet Miller (1953), Manny Ayulo (1955) a Keith Andrew (1957).

Pět pilotů F1 zemřelo při GP Německa na Nürburgringu (Britové Peter Collins a John Taylor, v Krásné Lípě narozený Němec Gerhard Mitter, Carel Godin de Beaufort z Nizozemí i Argentinec Onofre Marimon) a tři na italské Monze: Němec Wolfgang von Trips, Švéd Ronnie Peterson a Rakušan Jochen Rindt. Dva závodníky během GP víkendů o život připravili okruhy v Imole (Ayrton Senna a Roland Ratzenberger), Spa-Francorchamps (Chris Bristow a Alan Stacey), Watkins Glen (Helmuth Koinigg a Francois Cevert) a Zandvoortu (Piers Courage a Roger Williamson). Po jednom životě mají na svědomí okruhy ve francouzském Rouenu (Jo Schlesser), marocký Ain-Diab (Brit Stuart Lewis-Evans), francouzský okruh v Remeši(Luigi Musso), Monte Carlo (Lorenzo Bandini), rakouský Österreichring (Američan Mark Donohue), Kyalami v Jihoafrické republice (Brit Tom Pryce), belgický Zolder (Kanaďan Gilles Villeneuve) a Montreal (obrýlený Ital Riccardo Paletti).

Nejvíce jezdců přišlo o život v amerických konstrukcích Kurtis Kraft, které stavěl Frank Kurtis v kalifornském Glendale a později i v Milwaukee a také ve vozech Ferrari (po pěti), přičemž čtyři piloti se zabili ve vozech Lotus a dva v bicesterských monopostech March. Ze závodníků, kteří při závodech F1 přišli o život, jich největší počet vlastnil britský cestovní pas (8), Američanů bylo sedm a Rakušanů s Italy po třech.

A které startovní číslo bylo při těchto nehodách nejsmůlovatější? Čtyřku na svých vozech při smrtelných haváriích měli Bill Vukovich, Piers Courage a Wolfgang von Trips, dvojku zase Ayrton Senna, Luigi Musso a Peter Collins. Startovní číslo 6 bylo namalováno na monopostech Ronnie Petersona a Onofre Marimona a číslo 16 zase na vozech Johna Taylora a Alana Staceye. S číslem 18 do svého posledního závodu vyjeli Lorenzo Bandini a Jo Schlesser, s číslem 29 Carl de Beaufort a Pat O´Connor a s číslem 32 Rakušan Roland Ratzenberger s Italem Ricardo Palettim...
Zdroj: F1Sports
Foto: Hoch-Zwei

ELIŠKA BUČKOVÁ ČESKÁ MISS 2008

3. února 2008 v 8:42 Osobnosti
ELIŠKA BUČKOVÁ ČESKÁ MISS 2008

Eliška Bučková

18 let, 179 cm. Narodila se 23. července 1989. Žije ve Strážnici. Studuje na střední škole obor kosmetička a zároveň se věnuje modelingu. Po ukončení kariéry modelky by ještě chtěla dál studovat. Její oblíbenou historickou postavou je Marie Magdaléna, která dokázala začít žít nový život a sloužit lidem. K jejím zálibám patří tanec, zpěv a práce s dětmi. Nejlepší dovolenou prožila v Malajsii, ale také v chatě u lesa v Novém Hrozenkově. Chtěla by se podívat do Španělska a do sultanátu Brunej na ostrově Borneo.

Eliščino motto: Buď svá, nezapomínej na své cíle a jdi za nimi.

Českou Miss 2008 se stala Eliška Bučková

3. února 2008 v 8:39 Zajímavosti
Budoucí vítězku Elišku Bučkovou do užšího finále doprovodily Adéla Vartová, Kateřina Šamanová, Aneta Faitová a oceněné Hana Svobodová a Elisavet Charalambidu.
Královny krásy zvolili diváci z šesti superfinalistek prostřednictvím SMS zpráv. Bučková se ovšem nejvíce líbila i porotcům, kteří ji vyhlásili jako Tip poroty. Ředitelka soutěže Michaela Maláčová zdůraznila, že na rozdíl od jiných soutěží porota nezná míry dívek, ono pověstné 90-60-90. "Nepodporujeme žádné extrémní výkyvy ve váze. Já se na ty dívky dívám jako na osobnosti," uvedla.

Česká Miss: Radost mám ze všech cen

Krátce po skončení finále Maláčová uvedla, že je velmi spokojená s tím, jak televizní diváci rozhodli. Prý i Alain Delon, který měl jako čestný předseda poroty šanci dívky sledovat pouhý jeden den, vybíral podobně.
Česká Miss 2008 Eliška Bučková uvedla, že přestože má největší radost z hlavní ceny, je nadšená úplně ze všech cen. A bezprostřední dojmy? "Paráda. Jak budu slavit? No bude to dnes velké, určitě chci slavit se svými nejbližšími a pořádně si to užiju," řekla Novinkám Bučková.
První Česká Vicemis Hana Svobodová (vlevo), Česká Miss 2008 Eliška Bučková, Alain Delon a Druhá Česká Vicemiss Elisavet Charalambidu (vparvo).

Eliška Bučková ovládla i další dílčí ceny. Stala se Českou Miss internet, Českou Miss posluchačů Frekvence 1 a také porota ji tipovala na vítězku. Elisavet Charalambidu se pak stala vítězkou ceny Česká Miss čtenářů.

Špatná akustika a skvělý Kramár

Letos se Česká Miss poprvé konala na pražském Terminálu 2 pražského letiště. V mnoha ohledech zajímavá lokalita se ovšem ukázala v lecčems nepraktická. Špatná akustika v sále (odletové hale) a nedostatečné prostory na afterparty se ovšem daly tolerovat, byly totiž vyváženy dobrou atmosférou, kterou pomohlo vytvořit několik známých osobností. Během slavnostního večera perlil zejména populární slovenský herec Maroš Kramár.
Zatímco Jana Štefánková byla ve svém komentáři nemastná neslaná, Kramár přesně věděl, kdy co říci, aby to nepůsobilo trapně a naopak uvolnilo atmosféru. Své chybičky velmi obratně řešil (když zapomněl podat jedné z finalistek mikrofon a ta tak mluvila naprázdno, okamžitě přiběhl s mikrofonem a jen omluvně tiše zaševelil: "Promiňte, já jsem se zadíval...")

"Jóžin má číslo 14"

Dívky bojovaly o korunku, jejíž umělecká hodnota dosahuje 1,25 mil. korun, v několika disciplínách. Místo klasické volné disciplíny se letos dívky procházely po pódiu se živými zvířaty - gepardem, sokolem a hadem. Zejména pak gepard Jóžin celý večer pořádně oživil. V rukou dvou superfinalistek odmítal poslušnost a své chvíle na pódiu si pořádně užíval a odmítal se jich vzdát. Nakonec musel zasáhnout jeho cvičitel a dívkám pomoci. Neplánované zdržení ovšem Kramár převrátil ve vtip: "Jóžin má číslo 14, kdybyste chtěli esemeskovat..."
Mezi hosty nechyběli premiér ČR Mirek Topolánek, běžkyně na lyžích Kateřina Neumannová, desetibojař Roman Šebrle, hokejista Petr Svoboda či bývalá první dáma ČR Dagmar Havlová, které Delon stihl během přímého přenosu vystřihnout poklonu. Na otázku, jaká žena se mu vybaví, když se řekne Česká republika, řekl velmi dobrou češtinou: "Dáša".
O hudební vložky se během večera postarali Petr Hapka, Wanastovi vjecy, No Name a Gipsy.cz.

Finalistka na afterparty zkolabovala

Vydýchaný vzduch na afterparty příliš nesedl finalistce číslo 5 Kateřině Šamanové, která musela během slavnostního předávání cen urychleně opustit pódium a několik minut se zotavovala z náhlého pocitu slabosti. O několik chvil později se celá bílá na pódium vrátila a na nohou se již udržela.
Velkou hvězdou afterparty byla česká supermodelka Petra Němcová, která se vůbec neostýchala, sundala slušivé lodičky a naboso si s Michaelou Maláčovou zatančila. Němcová navíc také dirigovala taneční soutěž, ve které si dívka, která se představila jako Lucka, vytančila briliantový prsten v hodnotě 200 tisíc korun.
fotografií /* <![CDATA[ */ fotogallery.init('koktejl'); /* ]]> */
Držitelkou titulu Česká Miss 2008 se stala Eliška Bučková, osmnáctiletá studentka ze Strážnice. Titul První České vicemiss připadl Haně Svobodové (19) a Třetí Českou vicemiss je dvaadvacetiletá dívka s řeckými kořeny Elisavet Charalambidu.
2. 2. 2008 22:56 - 3. 2. 2008 03:14 Aktualizováno - PRAHA
Budoucí vítězku Elišku Bučkovou do užšího finále doprovodily Adéla Vartová, Kateřina Šamanová, Aneta Faitová a oceněné Hana Svobodová a Elisavet Charalambidu.
Královny krásy zvolili diváci z šesti superfinalistek prostřednictvím SMS zpráv. Bučková se ovšem nejvíce líbila i porotcům, kteří ji vyhlásili jako Tip poroty. Ředitelka soutěže Michaela Maláčová zdůraznila, že na rozdíl od jiných soutěží porota nezná míry dívek, ono pověstné 90-60-90. "Nepodporujeme žádné extrémní výkyvy ve váze. Já se na ty dívky dívám jako na osobnosti," uvedla.

Česká Miss: Radost mám ze všech cen

Krátce po skončení finále Maláčová uvedla, že je velmi spokojená s tím, jak televizní diváci rozhodli. Prý i Alain Delon, který měl jako čestný předseda poroty šanci dívky sledovat pouhý jeden den, vybíral podobně.
Česká Miss 2008 Eliška Bučková uvedla, že přestože má největší radost z hlavní ceny, je nadšená úplně ze všech cen. A bezprostřední dojmy? "Paráda. Jak budu slavit? No bude to dnes velké, určitě chci slavit se svými nejbližšími a pořádně si to užiju," řekla Novinkám Bučková.
První Česká Vicemis Hana Svobodová (vlevo), Česká Miss 2008 Eliška Bučková, Alain Delon a Druhá Česká Vicemiss Elisavet Charalambidu (vparvo).:. První Česká vicemiss Hana Svobodová (vlevo), Česká Miss 2008 Eliška Bučková, Alain Delon a Druhá Česká vicemiss Elisavet Charalambidu (vpravo).foto: Právo/Lukáš Táborský
Eliška Bučková ovládla i další dílčí ceny. Stala se Českou Miss internet, Českou Miss posluchačů Frekvence 1 a také porota ji tipovala na vítězku. Elisavet Charalambidu se pak stala vítězkou ceny Česká Miss čtenářů.

Špatná akustika a skvělý Kramár

Letos se Česká Miss poprvé konala na pražském Terminálu 2 pražského letiště. V mnoha ohledech zajímavá lokalita se ovšem ukázala v lecčems nepraktická. Špatná akustika v sále (odletové hale) a nedostatečné prostory na afterparty se ovšem daly tolerovat, byly totiž vyváženy dobrou atmosférou, kterou pomohlo vytvořit několik známých osobností. Během slavnostního večera perlil zejména populární slovenský herec Maroš Kramár.
Zatímco Jana Štefánková byla ve svém komentáři nemastná neslaná, Kramár přesně věděl, kdy co říci, aby to nepůsobilo trapně a naopak uvolnilo atmosféru. Své chybičky velmi obratně řešil (když zapomněl podat jedné z finalistek mikrofon a ta tak mluvila naprázdno, okamžitě přiběhl s mikrofonem a jen omluvně tiše zaševelil: "Promiňte, já jsem se zadíval...")

"Jóžin má číslo 14"

Dívky bojovaly o korunku, jejíž umělecká hodnota dosahuje 1,25 mil. korun, v několika disciplínách. Místo klasické volné disciplíny se letos dívky procházely po pódiu se živými zvířaty - gepardem, sokolem a hadem. Zejména pak gepard Jóžin celý večer pořádně oživil. V rukou dvou superfinalistek odmítal poslušnost a své chvíle na pódiu si pořádně užíval a odmítal se jich vzdát. Nakonec musel zasáhnout jeho cvičitel a dívkám pomoci. Neplánované zdržení ovšem Kramár převrátil ve vtip: "Jóžin má číslo 14, kdybyste chtěli esemeskovat..."
Mezi hosty nechyběli premiér ČR Mirek Topolánek, běžkyně na lyžích Kateřina Neumannová, desetibojař Roman Šebrle, hokejista Petr Svoboda či bývalá první dáma ČR Dagmar Havlová, které Delon stihl během přímého přenosu vystřihnout poklonu. Na otázku, jaká žena se mu vybaví, když se řekne Česká republika, řekl velmi dobrou češtinou: "Dáša".
O hudební vložky se během večera postarali Petr Hapka, Wanastovi vjecy, No Name a Gipsy.cz.

Finalistka na afterparty zkolabovala

Vydýchaný vzduch na afterparty příliš nesedl finalistce číslo 5 Kateřině Šamanové, která musela během slavnostního předávání cen urychleně opustit pódium a několik minut se zotavovala z náhlého pocitu slabosti. O několik chvil později se celá bílá na pódium vrátila a na nohou se již udržela.
Velkou hvězdou afterparty byla česká supermodelka Petra Němcová, která se vůbec neostýchala, sundala slušivé lodičky a naboso si s Michaelou Maláčovou zatančila. Němcová navíc také dirigovala taneční soutěž, ve které si dívka, která se představila jako Lucka, vytančila briliantový prsten v hodnotě 200 tisíc korun.
Jakub Kynčl, Novinky